Wednesday, May 07, 2008

Cerita 'Kaset" dan INDUSTRI MUSIK SABAH akan datang!


Wah dengar jak perkataan “kaset” teringat aku masa zaman kici-kici dulu awal 80an. Umuran aku itu musim..sudah pandai menikmati muzik la katakan maklumlah bapa aku pun pemuzik, lahir jak aku dengar bunyi saksofon dia. Beliau aku ni bertugas dengan Pancaragam PDRM dari zaman British sampai ke zaman perintah (istilah urang lama untuk kerajaan). Beliau juga merupakan anggota kumpulan PUSPA NADA yang menjuarai Bintang RTM tahunnn…lupa pula aku..cis! dgn penyanyi utama diaorang John Gaisah.

Masa tu artis ndak payah susah-susah promosi, hantar jak pi kadai kaset dan tamu, misti urang beli punya, suatu hari, time aku ikut mama aku pi beli sayur di Pasar Besar KK (masa tu ada kedai kaset di sana kahkahkah)..lagu “Kada Arau Monduli” berkumandang! Mama aku stop dan terus memilih-milih kaset dusun yang best-best..3 kaset kana cuba John Gaisah, Justin Lusah dan sebuah kaset Indon..musim tu harga kaset sekitar RM3.50 saja..murah nyeeeee!!. masa kaset itu kena try..adik perempuan aku umur lingkungan 5 tahun ‘mangalai’ dekat speaker itu kadai, mama aku tersenyum, itu towkay tersenyum (pasal gerenti mama dia beli ni!!), aku betapuk di sebalik bakul sayur mama aku ..malu la bah kunun!! Bila urang ramai tinguk adik aku tu beraksi tadi.

Demikian lah zaman kegemilangan industri musik Sabah, zaman tu artis keluarkan kaset jak gerenti laku. Pernah aku bercerita dengan CT Siong, Pengurus Besar Sabah Records. Menurut beliau masa tu industri musik Sabah dipolopori oleh Syarikat Seh Huat dan Kinabalu Records. Artis-artis zaman itu ramai dan sememangnya berkebolehan dalam mencipta lagu/lirik yang sekarang kita panggil ‘hits’…dan artis pada masa tu amat bersemangat bukan kerana wang (walau bagaimana pun ‘wang’ adalah asas utamanya), tetapi hanya kerana PELUANG untuk ‘mendendangkan hasil ciptaan’ dan ‘memperdengarkan’ kemantapan vocal mereka kepada para peminat bukan senang diperolehi. Recording pula simple saja, 4 piece band pun bulih jalan sudah..cukup mantap, kadang-kadang sewa studio di RTM dia bilang...dgn lirik dan melodi yg cukup menarik…terjual beribu-ribu unit. Kaya towkey! Loaded jugalah si artis..cukup-cukup makanlah.

Well, Itu dulu! ... Sekarang?

Punyalah susah mau jual kaset/album..dgn taste peminat yg bermacam2 sudah dan semakin kompleks dan advance!..maka para composer KDM masa kini kena peka dgn semua ni... sekarang orang-orang di kampung pun mencari album dusun hiphop...wah! melatup jualan album "tribalroots' si ATAMA...muncul Max dengan 'Sumayau HipHop'...

Aku indak mau cakap pasal penciptaanlah pasal isu ni subjektif. Aku mau menyentuh pasal PROMOSI DAN PEMASARAN (pasal isu ni kena bangkit di blog siurang oleh visitors)…yaaaaa…tapi perlu diingat! Semua ni mau pakai DUITTTT!!! Kenapa isu ni penting? Kerana isu ni menjadi bahan bualan bloggers KDM di Sabah sekarang dgn mereka-mereka yg tidak terlibat secara langsung dengan tugas-tugas production ni. ini

Kalau indak ada budget! Nah aku rasa inilah masa persatuan macam PERTISA ni kena memainkan peranannya mencari jalan membantu para ahlinya. Antara cadangan aku, ialah PERTISA ni pun masih baru kan…sumber kewangan pun indada bantuan dari mana-mana pihak..maka mungkin para ahli yg sudah mempunyai produk boleh bergabung buat promotional video clips lagu-lagu hits mereka untuk dimainkan di mana-mana kedai kaset. Setahu aku ramai ahli PERTISA yang mempunyai peralatan serta pengalaman untuk buat ni…mengharapkan syarikat rakaman yang buat memang indak mencukupilah..

Selain itu blog khusus KDM pun aku nampak semakin banyak yg tolong promote album artis-artis local sekarang..maksud aku bukan blog yang meng’ofer’ ‘free download’ la..kesian siurang..macam mana mau cari makan?!..selain itu mungkin kena tinguk sudah kalau-kalau ada pembeli mau beli melalui internet saja…bayar pakai paypal dan courier pakai pos laju (parcel)…

Jadi Itulah aku bilang tadi..macam mana perbahasan kita berkisar..dia akan balik ke isu MODAL..Kalau ada budget bolehlah shooting promosi video yang bagus-bagus dan menarik punya untuk promote artis dan lagu ‘hits’ itu sekali..suruh kadai kaset tu pasang..dorang ni orait saja ni!..bulih anggap macam mengiklan diTV juga baini..kalau ada budget lagi buat promosi di shoping kompleks (tapi ini jarang lah pasal belanja besar)..kalau kana panggil buat show..pigi saja! Tapi cuba letak kan harga yang bersesuaian lah..elakkan sudah istilah “FREE” dan “KAWAN-KAWAN”..bukan apa kita bergerak pun melibatkan kos perbelanjaan punya! Biarlah balik pokok urang bilang..promosi jalan…income siiikit pun ada masuk hehehe.

Jadi untuk diawal ‘langkah’ kita untuk memartabatkan, menaikkan sales, menaikan semula industri musik Sabah yang turut merundum sekarang..maka banyaklah usaha, mungkin termasuklah memerlukan bantuan ‘kawan-kawan’ dulu, maksud aku bukan bantuan kewangan lah tapi nasihat teknikal atau bantuan teknikal, yg perlu kita lakukan dan sumbangkan..termasuklah EMP sendiri..dalam mencari idea-idea yang bernas untuk memajukan diri.

Aku banyak juga dapat info orang-orang musik di Sabah ni yang bakal mengeluarkan album mereka nanti dan aku bangga juga la effort dan pembaharuan diarong. Kemunculan artis dan group baru akan bakal muncul dengan idea yang lebih ‘fresh’ dan up beat…irama musik Sabah aku rasa semakin berani dan berevolusi dengan kemunculan..sori ah kawan-kawan aku promote sikit kamurang hehehe..

kumpulan Jiaja, Decipher, Rapsoul, A Band ( sikit masa lagi..ah Ray?), Infinatez, xxxxx AF (hehehe projek siurang ni)… Asmin Mudin (bah! Jaga kamurang)…dan banyak lagi la dari production house yang lain…eh! lupa si Dbos pun bakal muncul jugaaaa..

Bah!..kepada ahli-ahli PERTISA datanglah ke mesyuarat persatuan pada hari jumaat ni 9 May 2008, jam 5.30 ptg bertempat dibilik mesyuarat Jabatan Muzium Sabah, kerana ada perkembangan yang menarik si Nars bilang…yg belum menjadi ahli dan berminat anda dialu-alukan untuk hadir dan mendaftar..aku pun mau pigi register ni!

AdingEMP 7 May 2008

5 comments:

nars said...

Sayalah yang pertama memberi komen pada artikel ini...Satu artikel yang sangat baik...banyak info dan idea yang boleh diperoleh...sedikit sebanyak memberi idea baru kepada artis2 tempatan kita untuk meningkatkan hasil karya yang lebih bermutu dan memenuhi selera peminat seni.
Syabassss AdingEMP..

CCPereira said...

wah.... got my name!! hahahahaha... bah bila wanna visit my studio ni? By si Ray sekali!

chowsingsing said...

This is for Mr Asmin..I am that guy with decipher that day,sembang2 di cafe bawah studio dia..Ah Long..haha..Chris told me all about your achievements,all the lyrics that you had penned and the awards you won...dayummm..i felt like kicking myself in the head,i must sound like an idiot when i ask you:'ohh,so you are into music production too?'hahahahah...its an honour to meet you sir!!take care

dBOS-fm said...

Senang ja baitu...where there is a will there is a way...

"si DBOS pun bakal muncul jugaa" <--- *LOL* (saya termiss pula baca ni part dulu..atau baru kena tambah?)

Anonymous said...

bap apa2 info pasal kamurang.. let me know ah.. biarpun sy x campin english but i do have a blog focusing for sabahan music industry.