Wednesday, March 19, 2008

Album terbaru..FREDO


Oklah..oklah..oklah..ramai kawan-kawan suruh update blog siurang ni..iya bah lamak juga indak kana update…bukan apa siurang punyalah terlampau sibuk beberapa bulan ni..sampai indada masa mau update…pasal kami mau blog siurang ni menyentuh “hal-hal” berkaitan musik saja…err lain-lain isu yang tiada kaitan langsung sama musik mimang banyak tapi indak relevan mau post sini…

Oklah..kali ni aku mau cerita pasal album terbaru artis Skyline dan juga merupakan naib juara KDM Idol I ini..FREDO atau nama butul-butul dia yang bapa dia bagi…Fredolin Raniman, berasal dari Keningau…berperwatakan hensem dan bersaiz sedang-sedang nangka ni..(hehehe..jan marah ah! Fred)…aku respek la..tabik spring!!! toingggg…suara dia sebenarnya mimang versatile..banyak lagi yang sebenarnya siurang mau explore sama vocal dia ni..indak pa la..next project (tunggu budget dari itu lopan Skyline)..vokalnya yang ‘olombou’ bilang kawan perempuan (bujang lagi ni) ofis aku macam ala-ala John Gaisah amat seksi sekali tone suara dia…fuh! jagalah kamurang.

Proses rakaman…tahap emergency la…maksud aku time recording punya laa tight pasal si Fredo ni bertugas sebagai Site Supervisor saaaaana Kudat…kana turun KK penat juga tu…siurang pula siang kerja pejabat…malam2 baru jadi batman di studio…lumrah urang studio ni mimang kerja malam sampai pagi…rakaman suara semua dibuat di studio Ampal Production yang terletak di Putatan Point, manakala proses rakaman musik tambahan, editing, mixing dan mastering di home studio siurang la…kalau aku sebelah katil jak ni hehehe..indak bah.

Mengenai konsep atau genre album dia ni…secara keseluruhan aku, Asmin dan si Ray bertag-team la memikirkan genre album si Fredo ni dengan ber brainstorming pasal takut nanti lopan bilang tidak balik modal! lu orang jual sendiri oh! …dan kami come out dengan album yang berkonsepkan pop-komersil…macam mana pun biasalah siurang ni tambah sikit element-element pop r‘n’b sikit, pop rock dan yang kemestian mesti ada irama tindut-tindut..sumazau..misti ni!..maka berkeluaranlah kunun idea-idea siurang tentang kehidupan harian seorang sukodwagu sekarang ni sebagai asas penulisan lirik...

Selalunya artis-artis dari Sabah ni akan buat statement di paper kalau album dorang sudah keluar bunyi dia lebih kurang ini macam lah…”album saya ni lain daripada yang lain kerana….bla..bla..bla..”apa yang LAIN tu aku pun indak berapa pasti maksud dorang..tapi bagi album si Fredo ni ..err…emmm..mimang lain daripada yang lain juga la…wakakak!..kana ikut juga aku!...

Beginilah maksud aku album si Fredo ni kami muatkan juga satu lagu berbahasa kebangsaan..well, ada urang bilang bagus pasal bulih juga dingar lagu-lagu bahasa melayu artis dusun itu sendiri yang nyanyi…tapi ada juga yang marah pasal dorang bilang kalau mau buat album dusun buat 100% dusun la..jangan campur-campur!...kami dengar dan hormati juga pendapat tu…tapi begini sajalah tompinai…9 lagu dusun kita sudah dengar…kasih chance pula artis kita ni tunjukkan bakat dia yang lain dengan membawa lagu berbahasa lain contoh lagu melayu..pasal..banyak pasal dia ni..supaya senang bila ada jemputan buat persembahan di public ada juga lagu berbahasa kebangsaan dari album sendiri yang si artis KDM ni bulih perform…manalah tau famous pula..untung2 artis itu sendiri jugalah..

Lepas tu three dan seterus nya four, kita kena terima PERUBAHAN…aku rasa perkataan paling sesuai ialah EVOLUSI…album local sekarang ni pun semakin berani dan berevolusi..jadi album FREDO ini kami bagi sedikit evolusi jugalah seperti penampilan lagu yang berkonsepkan pop-komersil diiringi sepenuhnya oleh gitar. Harap-harap lagu macam ni senang dibawah oleh band-band masa urang kahwin ka, birthday party ka..atau apa-apa sajalah. Selain itu beberapa lagu juga berkonsepkan lagu-lagu jenaka dan hiburan ringan waktu driving pulang dari karjakah, hiburan sedang duduk dalam bas on the way mau pulang kampong..dan macam2 lah.

Selain itu aku rasa lagu-lagu cinta didalam album Fredo ni pun bisa-bisa juga tau…bulih pakai untuk lagu dedication buat bakal girlfriend atau untuk mengeratkan hubungan boyfriend-girfriend yang berjauhan, baru lepas begaduh atau apa2 jak la.

Well..apa-apa pun kami semua berharap agar pendengar semua terhibur dan kepada semua pembeli (yang ori) terima kasih atas sokongan anda semua….

AdingEMP 19 Mac 2008

p/s: album ini akan mula berada dipasaran dalam bulan April 2008…bagi para peminat di semenanjung sila lawat http://www.sky-laser.com/ untuk mengetahui tempat album-album KDM di KL..

No comments: