Monday, March 02, 2009

HATI ORANG MUSIK

Tanggapan orangramai, senang, enjoy dan glamer....apa yang glamer aku pun indak tau...yang aku terasa tiap-tiap bulan kena fikir next projek, on going projek...untuk dapat income tambahan selain gaji bulan...aduhhh.
Aku ditanya pasal music business dan 'dunia orang musik' macam mana kamu mengatur masa? family, kerja dan macam-macam lagi....
Music business niii..biasalah macam bisnes lain juga ada turun naiknya. Kalau di Sabah ni segala proses dari A-Z dibuat sekali oleh penerbit, kebiasaanlah. Tugas menerbit, jurutera rakaman, photography, videography, design cover album semualah bah diatur..maklumlah budget hanya setakat tu jak.

Mereka-mereka yang indak paham pasal dunia 'orang-orang musik' ni pula atau dalam erti kata tugas-tugas berkaitan dengan produksi musik....bah macam ini la kami!...Ramai yang tidak paham betapa sukarnya 'tugas' kami sebenarnya (tidak kira apa bidanglah..as long as yg terlibat dengan music production).

Pernah juga aku ditanya (atau aku rasa kena sindir ni!?) "yang kau duduk berjam-jam depan komputer kenapa? (aku tengah termenung cuba compose lagu baru!...)". Bagus kau pigi potong rumput ka, tolong kemas rumah ka, tolong jaga anak ka.....aduhhhh...panasssss!....jiwa dan ragaaaaa. Tapi 'mereka' juga tidak bersalah!...sebab?...sebab 'mereka' tidak pernah merasai dan mengambil peluang memahami 'tugas' dan 'keunikan' kerja orang-orang musik macam kami ni.

Cakap lah apa dan bilang lah apa saja...pukul rata semua tugas berkaitan musik ini berkaitrapat dengan permainan PERASAAN dan EMOSI yang mana setiap proses akan melalui halwa pendengaran telinga lalu menusuk masuk kesanubari hati pendengarnya. Malah lagu (karya) itu sendiri lahir 'dari' cantuman perasaan dan emosi penciptanya lalu berakhir juga 'didalam' perasaan dan emosi hati si pendengar....irama dan lagu tidak pernah menusuk ke otak!...jadi kita tidak pernahlah mendengar orang dilamun cinta berkata "aku jatuh otak padamu"???..semestinya wadah yang terucap adalah.."aku jatuh hati padamu".

Jadi apa isunya bos!?.....aku ditanya lagi.

Isunya ialah...untuk mendapatkan sebuah musik, lagu, lirik, recording vokal, mix, mastering, cover album, emosi gambar...dll yang sempurna memerlukan ianya keluar dari HATI dan PERASAAN EMOSI.

Jadi kunci utamanya ialah SOAL HATI. kalau hati kita sentiasa gembira nescaya perasaan dan pemikiran kita akan sentiasa positif dan lancar...selancar minyak pelincir bergerak memberikan si komposer ilham yang datang...zassss layannnn.

Oleh itu, janganlah kami dipersoal, dimarahi, diguris dan dikecewakan bila mana kami sedang bertugas atau dibebani dengan tugasan 'dunia musik', kerana selalunya hasil "financial'nya nanti akan 'dinikmati' bersama juga.

Termenung sambil memandang skrin computer bukannya soal syok sendiri cuma kami kadang-kadang kebuntuan idea bah!..urang Sabah bilang 'mati akal'. tetapi kami sebenarnya sedang meng'apply' creativity musik dan idea kami yang unik ini.... Tidak semua orang dianugerahkan kelebihan dan kebolehan musik...sama seperti saya tidak dianugerahkan kelebihan dan kebolehan untuk menjadi seorang doktor bedah!

Jadi kepada isteri, suami, boyfriend girlfriend, tunang, ayah ibu, datuk nenek, member-member, orang awam, ayam itik burung-burung dan Lembaga Letrik Sabah.....hehehe anak-anak kecil terkecuali la ya....jaga la perasaan 'orang-orang musik' masa kami sedang bertugas... kerana emosi yang BEST akan menjanjikan sesuatu hasil yang BEST! juga...comfirm!

7 comments:

Anonymous said...

Ya betul tu.. aku stuju sgt. yg stress sklai tu time buat editing.. smpi krem bahu aku.

dBOS-fm said...

Ada bah orang musik sya dengar dlm situasi2 begini dia stand by 3-10 tapi dlm tin coca cola...siap ada straw. Dia hisap2 tu 'coca cola' tiba2 berubah perangai dari tension...terlebih friendly....kekekek

ading said...

hahaha

Aki Tosundu said...

Geng aku 100% SETUJU dan percaya apa yang Geng katakan ini....Huuuuuh.. Tq geng kerna dapat menghuraikan betapa INDAH tetapi PERITnya DUNIA si PENGHIBUR ini...

Gamer Tua Rock said...

ui ading..best oo tu meja c asmin mudin..mana ada jual tu aa??

ada part time ka tpt ko?? nda kna bayar pun nda apa?? aku nda mampu bah masuk proskool? so kira mo keja studio2 ni...nda bayar pun nda apa bos...

Gamer Tua Rock said...

ui ading..best oo tu meja c asmin mudin..mana ada jual tu aa??

ada part time ka tpt ko?? nda kna bayar pun nda apa?? aku nda mampu bah masuk proskool? so kira mo keja studio2 ni...nda bayar pun nda apa bos...

AdingEMP said...

Edie..setakat ni susah juga bilang 'ada' karaja studio ni...tapi kalau mau cari pengalaman bulih juga cuba contact si Decipher (iMotion Studio) ka atau Roger Wang (RAM Studio)...dorang ada di FB juga ni..siurang pun sewa studio dorang jugak ni...studio 'kampung2' adalah dirumah...jangan salah pintu!..itu pintu jamban aku tu hehehe