Wednesday, February 14, 2007

CARTA ARTIS SABAH CAT’S FM…marilah SMS!

Wah! aku agak excited juga menunggu penganjuran majlis penyampaian CAT’S musim kedua ni…alah-alah Anugerah Juara Lagu gitu. Bagi industri musik tempatan aku rasa ini adalah salah satu usaha oleh penerbit DJ Malai Ali Malai Hamid yang aku 100 % sukung. Memang patut kita raikan industri muzik kita sendiri yang mempunyai acuannya yang tersendiri. Kita anugerah mereka ini..macam di Amerika industri music Country dan Latin nya amat kuat sekali selain genre music yang lain.

Baru-baru ni saya ternampaklah satu interview di tv antara artis Adibah Noor (Pemenang AJL 2006 TV3) di rancangan Melodi TV3 dan didalam interview itu beliau berbangga dengan jualan albumnya mencapai 10,000 unit di Malaysia…APA!?? Sapuluh ribu unit saja seluruh Malaysia…sedihnya aku! Ini yang buat aku seram sehingga kotirog bulu roma aku dengan market industri musik tanahair kita ni. Walhal album tempatan kita yang terjual ada yang mencecah 30,000 unit (dengar cerita lebih tinggi lagi lah)…aku masih ingat masa siurang buat satu album techno dance beat dengan salah seorang artis tempatan ketika itu dan siurang sudah berjaya menjual hamper 12,500 unit dalam masa 4 bulan..bestnya!…tapi yang ndak best tu untung pigi sama towkey la…aku Cuma dapat kurang dari RM300..sedihnya aku.

Ok la berbalik pula cerita pasal Anugerah CAT’S 2006 ni….aku terserempaklah dengan seorang kawan artis yang kebetulan tercalon dalam CAT’S (aku ndak tau masih dalam carta atau sudah terkeluar dia ni dari carta). Sedang lepak-lepak sama dia ni…tiba-tiba keluar dari mulut dia “P#*^ma betul bil aku bulan ni!!”..memaki hamun bil telefonnya yang banyak!...aku yang dari tadi tahan kentut…..terkentut juga bila terkejut mendengar makiannya …apa hal sampai begitu?? aku tanya ...rupa-rupanya dia sedang “bertarung” untuk memastikan dia tidak terkeluar dari carta CAT’S…kerana untuk terus stay dalam carta mesti mendapat undian yang banyak…maka mengundi diri sendirilah si kawan kita niiiii…kesiaaaaan dia.

Maka timbul pertanyaan saya…sejauh mana “popularnya” lagu-lagu didalam carta itu sebenarnya kalau lagu itu sebenarnya mendapat undian tuanpunyanya sendiri…walau apa kos sekalipun biar kalah membayar bil jangan terkeluar dari carta. Well biasalah! Bisnes sms ni..ndak peduli bah! yang penting kau hantar undian zap! RM0.50 dipotong..tit tit..tit tit..undian anda diterima zap! RM 0.50 lagi dipotong. Kawan aku ni dah ribuan habis ni..lebih mahal dari harga penerbitan albumnya. Jadi haruskah corak pengundian diteruskan 100% mengunakan sms seperti sekarang demi kerana “bisnes” atau 50% sms untuk popularity dan 50% panel juri untuk bahagian teknikal, seni, susunan lagu dan lain-lain yang hanya juri professional lebih arif….kiiihoii!

Perjumpaan kami pada hari itu berakhir dengan aku bayar bil minum yang dia minum dan dia minta pinjam RM30 dari aku…bah bila kunu ko mau bayar balik tu agh??? hehehe…kira halal saja lah.

Ading
14 February 2007

6 comments:

dBOSfm said...

Kalau lagu sya ada dlm senaraipun sya undi sendiri...kekekek

Asmin said...

Ding...

Sengaja kono Melodi buat isu "Artis Tak Tau Cakap"...Maka dikasi limpaslah muka2 artis seperti Adam,Filex,Marsha,Mas,Linda etc... Kanapa tu Ding?

ading said...

oh! durang ingat budak-budak sabah ni indak pandai bercakap agh!

Asmin said...

Kenapa endak pandai cakap Ding??....Gagap kah atau talampau banyak aramaitii??

Asmin said...

Oh..berita baru dari Si Hamid RTM...alah CATS07 kena tunda akibat Maulidurrasul...tarikh baru kono akan diputuskan oleh pihak pengurusan RTM KK....Salah sorang finalisnya plak si Marcell namanya, belum tentu jadi masuk sebab dia skang sedang di kuarantin di Indonesia (ala ala AF punya program!)......amacam tu Ray??

ading said...

sampai indon budak tu..uinah biar betul mas...kok dikuarantin AF atau dikuarantin malaria kok?