Thursday, June 04, 2009

Peristiwa 10 tahun lalu di RAM Studio...

Ya...aku masih ingat lagi time tu...lebih kurang jam 11 pagi....aku baru jak breakfast teh tarik dan makan roti canai 60 sen si Sulaiman, yang baru mari dari India, di kedai mamak di bawah studio RAM di Luyang Damai Plaza.

Aku tabik spring la sama si Sulaiman ni...spiking sama aku!...you want to drink?...makan?....three fifty serr (sir)..cermin mata dia ni pun tebal betul, aku tanya, dia bilang "seven hundred degree serr!...but achee come can see clear ser" (tapi kalau tinguk amoi cantik nampak clear!)..loyar buruk ko ni Sulaiman.!...tapi yang aku 'respek' (menyampah)..dia sudah ada Mykad...aku time tu masih pakai IC bunga Raya!..cis!
Tapi bukan pasal si sulaiman baini aku mau cerita, walau pun dia pernah masuk juga itu vocal room recording dialog tamil untuk album 'Mengatal Telipok' si Ampal...tapi indak bulih pakai...indak ada feel! hehehe
Oklah!...pada satu hari...lebih kurang jam 11 pagi la kunun2 (aku pun ingat2 lupa)...ada satu amoi, muda teenages, cute, wangi dan canteeek gitu...masuk di RAM...aku sedang mengelamun time dia masuk tu...mula-mula aku ingat kan student class belajar gitar pasal dia bawa gitar pack....dan kebetulan aku paling dekat dengan dia (atau pasal aku yang paling hensem time tu di sana hehe..berbanding pasu bunga, sofa, meja kerusi) dia terus bertanya sama aku..."Hi..my name is Cindy (or Sandy aku lupa).. can I cut an album with you guys in RAM??"...sedang aku masih mengatur ayat inggeris aku...amoi cun ni terus buka!..(buka guitar pack dia laaaa..)..."i have a few songs here which i wrote myself!!...aku masih lagi ter..err! err!...dan dia terus nyanyi sebuah lagunya yang agak laid back dan sedap betul melodi dengan vocal tone dia ni...aku pun bilang...if you like, you can leave your demo here and i'll pass it to Roger Wang and Asmin Mudin to hear... dia pun bilang dengan muka happy..sure.. I'll give my demo tommorrow...I'll record it into cassette! (zaman tu masih pakai kaset lagi)....
dipendekkan cerita itu la the 1st and the last 'kami' bersua...dan aku HARAAAPPP sangatlah yang dia juga akan/sudah berjaya...because she has the package to be 'somebody' in music kalau dia teruskan...

Kenapa saya tulis artikel ini?...ialah kerana betapa relaxing'nya mendengar lagu-lagu laid back (santai!) ni..

2 minggu yang lalu sedang aku surfing youtube..aku terkejut tahap raja gaban bila 'terjumpa' dengan seorang artis baru yang 'terfamous' melalui posting lagu-lagunya di youtube....ZEE AVI atau nama sebenarnya Izyan Alirahman, anak kelahiran Miri Sarawak sebelum berhijrah ke Kuala Lumpur semasa berumur 12 tahun. Iras2 dia ni macam si Cindy itulah...tapi yang pasti bukan dia la...CUMA music 'mereka' berdua ni 100% dalam genre yang sama!..aduh! kebetulan..

Lagu dan album 'Bitter Heart' ZEE AVI yang sedang hot dan akan release di US 19 May lalu memang sedap dan kesluruhan lagu-lagunya adalah irama laid back yang siuuukkk untuk halwa telinga kita ni menikmati keindahan melodi. lirik dan vocal si penyanyi...aku gerenti beli album dia ni!..pigi la kamurang dingar di Youtube atau di http://www.dbos-fm.blogspot.com/ . Satu kebanggaan bahawa 'kita' mimang bulih bah kalau cukup ilmu di dada.


YUNA, juga seorang artis baru...lagu dia yang paling famous indak puas-puas DJ kasi on-air the radio "Oh Bulan" dan "Dan Sebenarnya..", seorang lagi penyanyi laid back genre... bukan itu saja yung!..pakai tudung lagi budak ni perform di pentas... tapi yang penting minah tudung ni tatap cool..stick to what she is...cause music is God's gift to mankind....i really enjoyed her songs plus her vocal tone jugak...mungkinkah semua penyanyi laid back macam ni.?? indak payah teriak-teriak, melinguk-linguk, mengada-ngada untuk menyanyi.


Fauziah Gambus, si dayang ani yang berasal dari daerah Sipitang kalau indak silap...pertama kali aku melihat si dayang ani ialah masanya perform live di rancangan Selamat Pagi Malaysia TV3...aku masih dengan taik2 mata meninguk dia menyanyi sambil main gambus..dan part yang paling aku terkejut dan gumbira ialah..pasal si dayang ani masih muda, bermain alat tradisional gambus sambil menyanyi lagu-lagu rakyat dalam dialek Barunai nya...wah!..kelas gitu! artis muda dan baru macam ni la yang patut pihak2 tertentu support dan majukan...Fauziah berani membawa perubahan dan memperkenalkan sesuatu yang baru kepada public.
Siapa la bah indak kenal dia ni...Che'Nelle...artis internasional..bukan keluaran Sabah..tapi kelahiran Sabah..terkenal dan mula kena spotted by recording label dari posting lagu-lagunya di MySpace...dan jangan kamu takajut kalau kamu chatting sama dia di website dia...kamu kana balas cakap melayu...dan jangan lupa kasitau buah kegemarannya di Sabah...buah tarap!..tatap indak akan pupus...berbangga la bah kawan-kawan time dia kicil-kicil yang pernah masuk hutan keluar hutan sama dia ni di Putatan dulu..hehehe

Di Sabah sendiri memang ada banyak talent yang belum lagi ter'explore....aku sedang meng'explore ni...aku sudah jumpa..bukan satu bukan dua..tatapi..aramaiti!..ogumu!

AdingEMP
5 Jun 2009 (bisuk happy bday Agung!)

No comments: