Wednesday, January 14, 2009

tired of MIDI songs???....

“If you’re tired of “MIDI songs” and want to hear real musical instruments being played by a true-blue Sabahan pop/rock band, this album is for you.”

Quote diatas tu aku ambil daripada satu blog music Sabahan dan perkataan yang saya highlight itu yang AMAT menarik perhatian saya mengenai review penulis tersebut mengenai MIDI….atau barangkali beliau merujuk kepada kebanyakkan album-album tempatan yang agak obvious bunyinya antara satu album dengan album yang lain dari segi ‘sound source’nya.

Mereka-mereka yang masih novice atau baru menceburi bidang ni akan selalu merujuk situsasi ini sebagai “bunyi computer”…pun betul jugak!..memang bunyi computer!...maka dikategorilah produksi si dia indada kualiti, murah atau main cincai jak!

Musical Instrument Digital Interface atau singkatan MIDI, merupakan satu protocol atau standard yang digunakan sebagai alat untuk semua peralatan dan perkakasan eletronik musik berkomunikasi dengan computer.

Oleh itu “tired of “MIDI Songs”…(dah bosan dengan music bunyi MIDI)..errr telinga aku ni pun ‘macam’ sudah terbiasa mendengar bunyi-bunyi MIDI atau lebih tepat “sound source” yang digunakan oleh para pemuzik..tidak kira Sabahan kah atau segelintir pemuzik besar di kee eel. Telinga aku senang dapat membezakan beberapa sound source seperti alat synthesizer Roland dan Yamaha…kerana mungkin peralatan ini lah yang paling banyak dan affordable di market…maka siapa-siapa yang produce album dengan synth ni..compom bunyinya akan samaaaa jak la!!

Sebenarnya bukan perkataan bunyi “MIDI” yang betul digunakan..tetapi “sound source” atau Sound Module adalah perkataan rujukkan yang paling tepat sekali…butul ni!

Jika anda berpeluang masuk ke studio-studio commercial yang besar anda akan terkejut melihat Sound Module atau keyboard-keyboard pelbagai brand bertingkat-tingkat kena susun…well, bukan kena main pun untuk recording!...tetapi hanya digunakan untuk mendapatkan sound source yang terdapat didalam sound module keyboard atau synth yang banyak-banyak tu..

Dulu! aku sendiri pun berpandangan begini…maklumlah belajar sendiri. Tapi selepas bertanya dan difahamkan oleh mereka-mereka yang sudah arif dengan benda-benda ni barulah persepsi aku berubah dan ilmu didada bertambah..eseymen!

Don’t get me wrong!...whatever sound source you are using does not matter. The key to your music are ‘your own creativity and fresh ideas”. Your can have expensive sound module, top of the line or stacks of sound modules in your studio…but if you lack or reluctant with ideas and creativity on how to tweak your sounds…you’ll be wasting your ringgit as well!...



BUT!..good sound modules do give you tight, warm, extra sound to your arrangement. You can rest assures on this.

ish! espeaking pula aku!

Mengenai 'live sound' pula...memang tidak boleh dinafikan rakaman secara live adalah yang paling siok sekali kerana sound dia betul-betul 'warm'...kerana keunikkan KAREKTOR audio frequensi atau audio wave itu sendiri. Jika dibandingkan dengan karektor frequensi digital MIDI.
Aku paling suka mix live recording kerana senang kita 'bermain' dengan frequensi wave yang direkod. Mix MIDI pula adalah vice versa...tapi kalau aku mix untuk lagu-lagu urban, hiphop atau dance...vice versa lagi satu kali hehehe.

Pendek kata ikut kesesuaianlah...itu jak!....indadak yang salah...indada peraturan atau undang-undang khusus dalam benda ni....pasal kau la 'tukang masak' dia! sedap ka tidak kau kena tanggung sendiri.

Jadi! Kesimpulannya…untuk mendapatkan sound source yang bagus memang tidak boleh dinafikan…perlu pelaburan. Pelaburan ini pun jangan la lokek!..ini semua adalah untuk jangka panjang dan kemajuan diri juga jika anda betul-betul serius dalam minat music anda ni. Jangan over confident sound source ala kadar boleh memberikan anda ‘sound’ taraf dunia!...dan akhir sekali kita tidak boleh lari dari pengunaa MIDI…tapi kita boleh improve dengan bertanya, membaca, berlatih dan berkongsi pengetahuan dengan mereka-mereka yang sudah arif…


Aku pun budak masih terus belajar…

AdingEMP 14/01/2009

23 comments:

Anonymous said...

Ading,
Bagus juga baca input yg ko tulis tu. Ada juga sikit knowledge tambah dlm kepala saya. saya juga agree dgn ko, untuk dpt sound yg bagus saya rasa kreativiti sound engineer utk mix2 itu sound utk kasi jadi dia hampir2 macam live music. Bukan bergantung pd kecangihan studio tu. pelaburan masa juga sgt penting utk dpt kualiti sound MIDI tu kan?. kena dengar balik2 ba tu kan apa yg inda kena utk di perbaiki?. thanks

Anonymous said...

kihaaa ni baru la pelajaran ni

Anonymous said...

Kalu pandai mix itu midi sound dgn live musik lagi bagus kan. dua2 pun kena pakai bah. Kalu live music pun kalu ala-kadar saja kualiti arrangement dia pun tak ok juga. Hehe....

Anonymous said...

bukan MIDI sound baitu... Virtual Sound ba... sa rasa itu maksud c AdingEMP tu. (ya ka bos?hehehe)

MIDI tu cuma arahan or protokol yg kita guna. MIDI mana ada sound. Apa yang kita selalu cakap sebagai "MIDI sound" tu sebenarnya lagi tepat jika dipanggil sebagai Virtual Musical Instruments Sound.

Kita-kita yang suka industry muzik ni pandai2 la kasi biasa diri guna istilah yang betul. takkan selalu cakap "MIDI Sound" atau "live sound" jak selalu.

Pada pemahaman sa utk artikel ini, c Ading cuba kasi sampai apa istilah-istilah yang selalu orang salah anggap baitu (sekali lagi..."gitu kaitu bos?" hehehe). sa harap lebih banyak lagi tips n tutorial dari dia lepas ni.

jadi...sebelum proceed ke tips yang seterusnya, ingat-ingat la selalu:

1. MIDI tidak akan berbunyi
2. Yang berbunyi tu adalah Sound Source yang kita arahkan utk berbunyi melalui arahan MIDI yang kita programkan.

Stop saying "MIDI Sound". sa adalah antara orang-orang yang terasa di dalam hati bila "MIDI Sound" dipertikaikan. Hahaha... orang-orang kita zaman sekarang perlu dibetulkan penggunaan istilah muziknya. sa bergantung kepada MIDI 90% dalam kerja-kerja muzik sa.

Jangan salahkan MIDI...salahkan sound source yang kurang. Hahaha.

bah Mr.Ading, kasi banyak2 lagi cerita pasal ni barang kio... ekeke...

-pemuzik jalanan-

Anonymous said...

senang crita, MIDI tuh hanya instruction. keyboard mimang generic dan bland bunyinya, cuba sumbat MIDI masuk FL Studio fuh malatop!

macam kita bagi lagu sama ni artis, kalo nyanyi sumbang memang inda sadap la tuh lagu. bagi sama singer yg bagus trus jadi magic!

tapi butul la juga live music lebih warm, tidak dengar robotik sangat. MIDI sesuai more to modern sounds mcm techno, hip hop dll mcm ni gaman: Ronald Jenkees

http://www.youtube.com/user/ronaldjenkees

Anonymous said...

kita ambil contoh beat tradisi kita sendiri. contoh paling dekat lagu "Sayang Kinabalu". napa tu lagu senang masuk telinga?

jawapan saya, bukan sahaja melody dia yg catchy mudah tapi sound dia sendiri juga patut kita pertimbangkan.

beratus-ratus lagu sumazau/sumayau di luar sana dihasilkan setiap masa. semua guna beat asas yang sama.tapi kenapa bukan semua org layan? kerana pilihan bunyian yang sembarangan. kita suda ada gitar akustik, gitar elektrik atau instrument yang real... kenapa masih guna sound "Nylon Guitar dalam kibod"?kenapa tidak guna gitar nilon yg real??

cuba dgr lagu "sayang kinabalu", diorang guna gitar yang real tau.

kesimpulannya, bukan kerana penggunaan MIDI atau Live Recorded Wave...tapi bergantung kepada cara pemilihan & penggunaan instrument music.

mcm mana mau kreatif kalau sound source nda update?mcm mana sekalipun arrangement kalau guna sound yang sama, tetap BORING la...

bayangkan 10 buah album diterbitkan tapi memiliki bunyi "nylon gitar dlm kibod" model yang sama.

oleh itu, marilah kita berusaha memperbanyakkan lagi sound source kita dari semasa ke semasa.

Anonymous said...

Kawan2,
Macam mana pula bunyi piano yg kena main dgn keyboard, bukan real piano. bole terima pakai ka?

Anonymous said...

hahaha... kes piano...

mungkin sound dia ada beza skit... tapi teknik main masi sama kan? i mean real piano pun ada papan 'key'atau keyboard dia...alaa..yg putih sama hitam tu... bunyi yg terhasil tu masi ikut hukum dia kan... sustain n legatto gitu... (kecuali pemain tu main 'pitch bend', rosak lah mainan PIANO)

tapi berbanding instrumen bertali mcm gitar atau gitar bass, dia ada hukum or teknik mainan tersendiri mcm slide, vibrato, bend, hammer-on, pull-off etc. adakah teknik seumpama itu boleh diapplykan d kibod? main rhythm guitar? camana mau bikin rhythm guitar mcm Peterpan di kibod?

kalo PIANO... teknik main dia masi sama. cuma bunyi dia tu la.. nda la se'REAL' yg piano btul2.tapi beza bunyi nda terlalu ketara kan?

bagi saya, instrumen yg guna 'papan kekunci' mcm piano, organ, harpsikord...kalo main d kibod nda berapa ketara la...

cuma instrumen bertali mcm gitar, strings, alat-alat tiupan mcm brass, ada buli d kesan juga la beza mainan dia...

ini semua cuma pendapat saya la kio... silap dan salah, kasi betul la... hehee

Anonymous said...

Saya memang tidak suka bunyi midi dlm komputer. Klu mo bagi bunyi dia ummp kena pakai soundcard yg ok punya dan syntesizer.

Bagi pengetahuan saya yg x berapa ni pasal midilah. Ia adalah satu fail yg mana mempunyai beberapa chanel dan pattern masing2x ikut kategori masing2x mengikut kesesuaian sesebuah lagu. seperti drum, bass, guitar dan piano. Midi mudah diubahsuai dgn menggunakan program seperti cakewalk & lain lain.Tidak seperti wav fail yg susah diubah. hehehehe. Tapi midi penting utk performer yg guna keyboard saja.

Sy sebenarnya sedang belajar guna FL Studio. Bila sy import midi dlm FL Betul cakap sapa tu midi memang tiada sound. Kita yg kena tentukan sound dia mcm mana. Tapi pemilihan sound terhadap setiap channel midi tu kena tepat. Oleh itu sy guna VSTi menambahkan kesedapan bunyi channel tu. Third party punya sound source.. Betulkan klu sy salah.
Sy sebenarnya ada keyboard + cable midi saja.. Aiso drum, bass, guitar hehehe lagipun sy x pandai main alat2x itu kecuali keyboard.

Ada forummer tanya samada mustahilkah menghasilkan bunyi guitar mengunakan keyboard.. Yes memang ada iaitu menggunakan VSTi. Klu beli benda ni mahal mo mampus tapi berbahloilah utk sapa yg bikin musik.

Refer:http://www.musiclab.com/products/realgtr_info.htm

Sy guna benda ini buat acoustic guitar.
Demo sini http://www.youtube.com/watch?v=WOd4AQ0P4Kw

Betulkan sy klu salah
My youtube : http://www.youtube.com/user/sa982
sy ni tukang bikin karaoke bah.

Anonymous said...

VSTi...yeah!

Actually, VSTi adalah jawapan kepada mereka-mereka yang mau sound lebih bagus... masyarakat kita bukan bosan dgr "MIDI"... sebenarnya mereka bosan dengar sound yang keluar dari kibod tu...

banyak VSTi yang memberikan sound yang memuaskan... tambahan lagi,VSTi ni sentiasa diupdate dari semasa ke semasa. mula-mula versi 1.0 pastu beberapa ketika kemudian nda perasan suda versi 1.5 dan kalau lama skit... nda kesedaran pla suda versi 8.3.667 bla bla bla... ha ha ha... itu maknanya...perkembangan ikut peredaran masa.

maksudnya, tiada guna la kita sentiasa upgrade software tapi masi guna sound bulat2 dari kibod. ada yang guna pro-audio 9 masi hebat hasil sebab dia update VSTi. dan ada yang guna Cubase 4.0 tapi sound masi mcm 15 tahun lepas... ha ha ha.

dari perbincangan seperti ini... sa terfikir juga... alangkah baiknya kalau ada ruangan untuk kita berforum pasal COMPUTER MUSIC nih...buli juga kita kongsi2 cerita kan?

amcm?

CCPereira said...

Bagi saya la kan... You may have the best sound source ever! BUT... if your touch on the keyboard isn't on par with the "sound"... ndak guna juga tu... it'll still sound bad!
A good player, no matter how bad things are will still sound good. Serious... Take a piano player, kasi dia main guna Yamaha PSR-100, standard piano tone. Chun tu! Suruh dia main strings... matia bah.
But if u can pick up the difference between a good Sound Source and a bad one, Where's the music? If the song is good, its good!
Sure la... sound source pun main peranan... kena ada standard kan!
But don't get obsessed with the sound source till u forget the importance of a good musician.
how do think music in the 80's done with hardware MIDI still sounds good till today?
THE POWER IS IN YOUR HANDS!
hahahahah
Peace One

Anonymous said...

haha...skill main satu cerita...

itu memang undenyable suda...kalo player suda memang dari golongan pro, what to say lagi laa...

tapi yang kita maksudkan sekarang ni... kalo urg suda pro, kasi update juga la sound baru hasil berganda2.

kalo tu urg memang nda berapa pandai main instrumen tu kita nda heran... dia guna apa2 yg paling latest pun tetap nda jadi punya.

jadi... kalo mau hasil yg lebih bagus, KENA LA ADA KEMAHIRAN YANG BAGUS DAN SOUND SOURCE YANG BAGUS.

kalo ada 50-50 jak... kita buli cari jalan...yg pro main music tu, cari la mana2 yg ada sound bagus. dan kepada yg ada berlambak sound tu, cari la pemain yang bagus.

mcm ini baru jadi...

Anonymous said...

Hai, geng yg di atas ni. butul ckp ko tu. sia setuju sgt. tpi sia tamba satu lagi, kita kena kreatif tuk kasi cmpur2 tu sound baru jadi sedap bunyi dia. eg. bunyi drum tu kasi campur standard set dgn jazz set, jadi sedap la tu.. hehe bole try kalu mo..

ading said...

Wah! Thank you la atas response kamurang semua..

SEMUA pendapat dan Opinion memang BETUL.

Jadi aku rasa semua yang mula berjinak-jinak dengan "computer music" ni bulih paham sikit-sikit la in general about MIDI dan yang sewaktu dengannya.

nanti aku posting dan review cadangan-cadangan kamurang ni.

Long Live Music!

Anonymous said...

nah...akhirnya c ading bersuara..

ya bah ading, sa rasa kita perlukan medium yg lebih besar utk kita bincang2 topik sebegini... amcm? mari kita bikin web utk ini...kalo bukan web...ruang forum la...

sa rasa ini buli kasi improv industri computer music kita d sabah ni...

Anonymous said...

Ya,sia setuju. Kita dpt share2 pengalaman. Tak kan mkn sendiri2 kan??

Kotud.

Anonymous said...

sekali lagi...
memandangkan MIDI tidak pernah berbunyi, perbetulkanlah istilah kita...jangan panggil Sound MIDI.

Anonymous said...

kita boleh bincang sini forum:

http://www.sabahforum.com/

Anonymous said...

kalau program yang buat lagu kira midi juga ka? ada ni program ko nyanyi ja dekat mic ikut drum beat, program sendiri cipta lagu. nama dia microsoft songsmith:

http://research.microsoft.com/songsmith

Anonymous said...

SAYA PUN MINAT KIBOD JUGA SIKIT-SIKIT. KALAW KORANG MAU BUNYI MIDI YANG REALISTIK MACAM INSTRUMENT ASAL MAKA KORANG BULIH CUBA INI KIBOD YAMAHA TYROS 1, 2 ATAU YANG TERBARU TYROS 3. DIA PUNYA BUNYI REAL DAN TIDAK KETARA MIDI. KORANG BULIH PI INTERNET DENGAR DIA PUNYA DEMO BUNYI. DIA PUNYA HARGA PUN REAL JUGA LINGKUNGAN BELAS RIBU. YAMAHA TYROS 1 DULU SA BELI HARGA 11 RIBU. SYOK JUGA MAU DENGAR MIDI DARI NI KIBOD DARIPADA MODEL PSR PSRS YANG LAIN. SEKARANG TERINGIN JUGA DAA TU TYROS 3 TAPI TIADA DUIT SUDAH. KUNTIRIK BULUM SIAP. HE HE HE..........

Anonymous said...

ALO SEMUAA.....
SAYA ADA LAPTOP ACER ASPIRE DAN FL STUDIO 8 TAPI BILA SAYA CHECK DIA TIADA MIDI INPUT. AMACAM LAH KONON TU ?

Anonymous said...

Belanja midi tinggi tinggi gunung kinabalu boleh? Kalau sudi, kirim sini ah dianedra_andre@gmail.com
Thanks

Anonymous said...

Correction..dianedra.andre@gmail.com