Monday, October 11, 2010

Mari Kita Bikin Album....

(sambungan artikel : Cadangan PEMASARAN album di SABAH..)

Saya rasakanlah....manusia disebelah ini la manusia yang paling beruntung sekali sebagai artis seni dalam bidang music, nyanyian dan lakunan... paling berjaya dan 'bernasib baik sekali di dunia la bah urang bilang...:) sampai waris-waris dia pun terampit juga...

The King....ikon ini indak perlulah saya panjang lebarkan disini....jeles aku!..kaya sudah dia hehehe...apa yang kita tahu beliau telah merubah entertainment bizness dunia ke satu era baru...yang lebih twist!..lebih roll...dan lebih cool....dan Elvis Presley terpatri sebagai the greatest 'American Idol'...dan world idol bgai peminatnya di seluruh dunia.


Era musik 50an dan 60an merupakan zaman 'transformasi budaya dan ideologi'..dari idelogi conservative ke ideologi progressive...

10 tahun selepas kemunculan 'Raja Rock n Roll' ...muncul 4 orang anak muda ini. The Beatles menjadi kan Beatlesmania melanda seluruh dunia. Muzik mereka menjadi legenda..rambut stail 'tempurung' terus famous...macam rambut si Ampal tu lah...cuma bezanya saiz lubang hidung kah kah kah (jangan marah ahh..Ampal).


Selepas mereka ni, ramailah bah juga bintang-bintang baru yang lahir...cuma Elvis dan kumpulan Beatles diiktiraf sebagai pelopor.

Jadi...apakah signifikan mereka ini terhadap industri musik Sabah?!....jawapannya ialah, mereka 'muncul' pada masa dan waktu yang tepat sekali...iaitu di era 'transformasi'. Begitu jugalah industri musik Sabah sekarang ini....industri musik kita sedang berada dalam era 'transformasi' nya. Jika anda sensitif dengan perkembangan semasa music di Sabah....ianya sedang berlaku sekarang.

Banyak perkembangan yang menjadi faktor kepada perubahan (transformasi) ini. Perkembangan penduduk, perubahan budaya anak muda, perkembangan teknologi dan macam2 lagi la bah....

Jadi, ini lah masanya untuk kita 'create' satu lagi 'Elvis' atau 'The Beatles'...jika anda berjaya berlari seiring dengan transformasi ini...saya percaya KITA akan berjaya.

Pokoknya...bila dan macam mana? jawapannya ialah...SEKARANG. macam mana?...jawapannya kena paham ni 'Konsep Pemasaran'...4P.

Product = Barang / produk
Pricing = Harga
Place = tempat
Promotion = Promosi

Aku ni bukanlah mau memandai-mandai, setakat ingin berkongsi sebab ada ramai juga yang minta nasihat. Lagi pun kalau siurang saja buat 'transformasi', tersangat minimal la impaknya...tapi kalau KITA ramai-ramai bikin!..nah yau...banar....kanampakan itu perubahan. ;)
Sebenarnya ramai juga rakan-rakan producer yang ada idea yang sama, cuma masing-masing bikin sendiri-sendiri..'segan-segan' la bah kunu...aku ni pun dalam kategori malu-malu kucing...tapi kalau ada yang mambawa...terus itu urat malu putus...macam giuk kepanasan terus aku membikin kih kih kih...

Dipendekkan cerita...aku buat intro ini dulu lah....nanti aku cakap itu 4P tadi.

mau pigi mongomot dulu...bikin modal recording :)

AdingEMP 12/10/2010

No comments: